On olemassa todella monta eri tapaa toteuttaa hyvät kotisivut. Kaikkien metodien pohjalle tarvitaan kuitenkin hyvää ajatustyötä ja tekoprosessista huolta pitämistä.
Kotisivut yritykselle
Nettisivut: hinta? Siinäpä monia askarruttava kysymys. Verkkosivujen hinta on aina vähintään tuhansia euroja, jos kyseessä on vähänkään ammattimaiset kotisivut. Se, miten hinta muodostuu, on toinen asia.
Asiaan vihkiytynyt yhdistysaktiivi voi aivan hyvin tehdä ns. ilmaiset kotisivut jollain palvelulla, mutta tällöinkin kuluu omaa työaikaa ihan tuntuva määrä. Ulkopuolista tekijää käyttäessä säästyy oma työaika omiin töihin, mutta tekijöille joutuu maksamaan kohtuullisen korvauksen.
Verkkosivuja toteuttavan yrityksen omistajanakin mielipiteeni on, että verkkosivuston tekemistä kannattaa kokeilla! Prosessi on opettavainen ja auttaa ymmärtämään paljon verkkosivustojen tuotantoprosessista.
Maenen kaltainen verkkosivujen tekijä käyttää projektiin vähintäänkin kymmeniä tunteja (perehtyminen, palaverit, ideointi, suunnittelu, tuotanto, testaus). Projekti onnistuu parhaiten silloin, kun innostunut tilaaja ja pätevä toimittaja toimivat tiiviissä yhteistyössä jatkuvasti oppien.
Verkkosivujen uudistaminen pieninä paloina
Tekemistä kannattaa jaksottaa. Yhdistyksen tai yrityksen WWW-sivuston uudistaminen kerralla on huomattavan iso projekti, joka vaatii paljon paneutumista, valmisteluja ja kärsivällisyyttä. Palavereihin ja kommentointikierroksiin kuluu aina oma aikansa.
Pienyrityksen nettisivu-uudistuksessa suosittelen monesti, että uudistus tehdään vaikka 4 kuukauden aikana siten, ettei pureskeltavat palat tunnu kerralla liian suurilta. Suunnittelutoimistona Maene osaa auttaa asiakasta kiinnittämään huomionsa oikeisiin asioihin, ja ketterä projektinhallintamme jakaa tekemisen sopiviin lohkoihin.
Tämän kokoluokan projekti on tietysti investointina sellainen, joka vaatii harkintaa. Tässä muutama esimerkki Maenen toteuttamista sivustoista:
› HEVI kivitalot: talotehtaan verkkoesittely mahdollisimman visuaalisesti
› Sauna from Finland: suomalaista saunakulttuuria maailmalle
› Apteekin salmiakki: aito ja alkuperäinen suomalainen salmiakki
Kotisivut yhdistykselle tai järjestölle
Muutama esimerkki Maenen toteuttamista yhdistyssivustoista:
› Monika-Naiset liitto ry: ensimmäinen versio 2015, uusi tulossa 2020
› NYTKIS ry: naisjärjestöjen kattojärjestö
› Lohjan monitoimikeskus: edistää kotoutumista, työllistymistä ja monikulttuurista kohtaamista Lohjalta käsin
Nettisivujen teko
Mietin monesti, että hyvä neuvo jokaiselle olisi: ”Tee omat kotisivut.” Näin voisi oppia tärkeitä pointteja tekemisen prosessista:
- miksi sivusto pitää olla? Vahva idea ohjaa sivuston kehitystä ja auttaa sisältö- ja designvalinnoissa. Epämääräinen idea johtaa epämääräiseen toteutukseen
- mitä asiakkaamme haluaa sivustolla tehdä? Sivustolle ei tulla ihastelemaan hienoa toteutusta kuin korkeintaan kerran. Sivuston pitää olla kävijälle hyödyllinen
- mistä tiedämme, että sivustosta on hyötyä? On aina määriteltävä asiat, joita voimme seurata ja mitata, ja tehdä korjaavia toimenpiteitä joita seurataan ja mitataan
- kehityskaari. Pienenkin sivuston tekemisen aloittaminen johtaa nopeasti tilanteeseen, että ideoita on ylitsepursuava määrä, mutta toteutusvoimaa ei niinkään. Mitä priorisoidaan, mitä jätetään pois? Kuka tekee mitäkin? Mitä tehdään kuukauden / puolen vuoden / vuoden sisällä?
Kotisivuprojekteissa keskitytään monesti liikaa tekniseen tuotantoon, vaikka sisältö on suunnittelematta. Maenella on kokemusta esim. suomalaisen saunakulttuurin viemisestä maailmalle, jossa sisällön suunnittelu on ollut avainasemassa kohta 10 vuoden ajan:
› saunafromfinland.fi: suomalaiset sauna-alan toimijat yhdessä
› saunafromfinland.com: kansainvälinen sivusto
Me 90-luvulla alalla aloittaneet muistamme, kuinka siistiä oli tehdä persoonallisia käyttöliittymiä omille kotisivuille, joiden sisältönä oli aina tietoa itsestä ja muutama linkki silloisiin verkon kiintopisteisiin.
2000-luvulle tultaessa tekniikka monipuolistui ja esim. blogit toivat mukanaan tervetulleen ja pysyvän ilmiön – jokaisen sivuston ei tarvinnut olla käyttöliittymältään mielikuvituksellinen, vaan hyvällä tekstisisällölläkin syntyi hienoja sivustoja.
Trendiliikehdinnän seurauksena verkkosivut nykyään ovat useimmiten tyylikkäitä, sisällöltään mietittyjä ja design kuvastelee julkaisijan brändiä. Analytiikan avulla voimme enemmän ja enemmän pohjata päätökset faktaan yksittäisten henkilöiden mieltymysten sijaan.
Varaudu myös ylläpitoon
Kun yrityksen kotisivut on saatu julkaistua, on paikallaan onnitella itseään ja nauttia 1.0-version julkaisusta! Seuraavana päivänä työ jatkuu:
- seurataan määriteltyjä mittareita: tuleeko yhteydenottoja, tilauksia, chat-keskusteluja?
- WordPress-sivustoille tulee päivityksiä asennettavaksi
- analytiikan dashboardit kertovat yleisiä linjoja kävijäkäyttäytymisestä
Sivuston ensimmäinen julkaisu tulisi olla vuosien mittaisen kehitysprojektin ensimmäinen askel. Elinikäinen oppiminen (ainakin sivuston eliniän) on välttämätön asenne hyvässä sivustoprojektisssa.
Vinkkejä eteenpäin
› WordPress-kotisivut
Maenen verkkosivutuotantoja. Hallitsemme WordPressin, ja laaja kumppaniverkosto kykenee toimittamaan monipuolisia ratkaisuja.
› Google-kotisivu tai Google MyBusiness
MyBusinessa ehdoton kivijalkakaupalle, Sitesillä helppo testata ideoita.
› Squarespace, Wix, Liquidblox
Nettisivut erittäin halvalla, jos on valmis pistämään reippaahkosti omaa työaikaa peliin.
› Ilmaiset kotisivut
Palveluntarjoajia riittää todella paljon. Jos haussa on mahdollisimman edulliset nettisivut ja itsellä on rajattomasti intoa ja aikaa, kannattaa testata muutamaa, onnistuisiko kotisivujen teko niiden avulla.