Suunnitellaan myös ylläpito

Suunnitellaan myös ylläpito

On ollut ilo huomata, että nykyisin moni asiakas on tehnyt kattavan pohjatyön ennen tarjouspyynnön lähettämistä. On mietitty WWW-sivuston tarkoitusta ja mitä menestysmittareita tullaan seuraamaan. On kirjattu ylös toiveita, joita liikemerkin uudistamisen tulisi asiakkaissa aiheuttaa. On saatettu löytää henkilöstöstä aktiivisia somekanavien ylläpitäjiä.

Jos aktiivinen sisällöntuotanto ja läsnäolo digitaalisissa kanavissa on asetettu tavoitteeksi, onko ajateltu tarpeeksi hyvän ylläpitokäyttöliittymän merkitystä?

Hyvä viesti houkuttaa osallistumaan jollain tavalla. Sellaisessa viestinnässä välittyy haluttu idea, ja mukana on persoonallisia vivahteita, jotka kiinnostavat lukijaa. Viestistä huokuu tekijän intohimo ja asiantuntemus. Asiakas vastaanottaa markkinointiviestintää mielellään, koska saa siitä hyötyä.

Jotta tuollaisen viestin voi luoda ja julkaista verkkosivuilla, sisällöntuottajilla on oltava varma olo siitä, että julkaisu onnistuu halutulla tavalla. Asiantuntija-bloggaajalla oma henkilökohtainen mainekin kyseessä. Tapahtumilla vakuuttavuus, kiinnostavuus ja lipunmyynti määrittyy sen perusteella, miten tiedotteet menevät läpi mediassa.

Jotta julkaisu onnistuisi halutulla tavalla, ylläpitokäyttöliittymän täytyy toimia hyvin. Julkaisutarve on monesti muutakin kuin tekstiä.

Jotta ylläpitokäyttöliittymä voi toimia hyvin, sen suunnittelun on täytynyt olla mukana projektin alusta lähtien. Kun asioista on kunnolla sovittu, video-upotus on responsiivinen, PDF:n saa lisättyä tyylikkäästi ladattavaksi, tekstiä voi korostaa hieman tai oikein kunnolla, kaaviot ja äänitiedojen upotukset ilmestyvät oikeille paikoilleen toimivina. Sisällöntuottaja voi rentoutua, kun järjestelmä pitää huolen mieltä kuormittavista monimutkaisuuksista.

Julkaisujärjestelmien kustomointimahdollisuudet vaihtelevat – mutta missään järjestelmässä ei ole mahdotonta luoda julkaisutarpeitasi vastaavaa työnkulkua. Hyvään tuotantoon kuuluu aina myös tilaajan tarpeiden mukaan suunniteltu julkaisutyönkulku ja -käyttöliittymä.

Älä koskaan tyydy vastaukseen, että ”tämä lisäosa nyt toimii näin”. Tärkeintähän on se, millaisen viestin haluat julkaista. Vaadi, että julkaisutyönkulku on suunniteltu sinulle, ja että se on hyvä tuon viestin lähettämiseen. Silloin verkkojulkaisu onnistuu, varmasti.


Lisää luettavaa

Piikkikasvi & Sahara

Piikkikasvi & Sahara

Ohjelmatoimisto Piikkikasvin rosteri on muikea sekoitus suomi-rockin legendoja ja viihdyttäviä bilebändejä. Oli erittäin kiinnostavaa alkaa suunnitella verkkopalvelua, jossa muutama kymmenen kaikkia tyylisuuntia edustavaa omaperäistä bändiä näyttäisi hyvältä.

Congress Network Finland ry

Congress Network Finland ry

CNF:n sivuilla julkaistaan kiinnostavia tapahtuma-alan uutisia sekä tiedotetaan järjestön tapahtumista. Jäsenalueella järjestön jäsenet pääsevät lataamaan materiaaleja sekä katsomaan koulutustallenteita.