Design

Piikkikasvi & Sahara

Ohjelmatoimisto Piikkikasvin rosteri on muikea sekoitus suomi-rockin legendoja ja viihdyttäviä bilebändejä. Oli erittäin kiinnostavaa alkaa suunnitella verkkopalvelua, jossa muutama kymmenen kaikkia tyylisuuntia edustavaa omaperäistä bändiä näyttäisi hyvältä.

Ohjelmatoimiston verkkosivuston uudelleensuunnitteluprosessissa oli apua, kun muistelin omia nuoruuden työkokemuksia hektisessä festivaaliympäristössä, ja asettauttauduin pitkästä aikaa tapahtuma-ammattilaisen asemaan. Kuinka paljon voin helpottaa elämää siinä ympäristössä? Montako minuuttia Piikkikasvin työntekijöiltä saa mennä uuden artisti- tai bändisivun luomiseen? Kuinka paljon jollain tapahtumanjärjestäjällä tai mainonnansuunnittelijalla on kärsivällisyyttä etsiä bändin tietoja tai promomatskua silloin, kun tilanne on ns. päällä?

Mihinkään kysymykseen vastaus ei ole kovinkaan montaa minuuttia, joten lähdin alusta lähtien hakemaan suoraviivaista lähestymistapaa ja konstailematonta designia. Omana haasteena oli lisäksi erottautua nyky-webtrendien mukaisesta geneerisestä laatikkotaitosta.

Uusi WWW-sivustomme palvelee asiakkaitamme silloinkin, kun itse olemme vapaalla.
Juha Lassila, toimitusjohtaja, Piikkikasvi Agency Oy

piikkikasvi-navigaatioProjektin alussa tein ylimalkaisia staattisia visuaalisia suunnitelmia, mutta siirryin todella nopeasti prototyypin suunnitteluun. Näin saatoimme pitää koko ajan kaikissa laitteissa toimivia mallisivuja testissä, ja ulkoasun kehitys sekä uusien ominaisuuksien mukaantulo näkyi suoraan kaikkialla. Tein omia ulkoasukokeiluja, mutta hylkäsin kaikki jotka eivät täydentäneet asetettuja tavoitteita. Bändilistausten esittely tosin loksahti jo tässä vaiheessa paikoilleen – leveällä näytöllä Artisti- ja bilebändilistat näkyvät sivun reunoilla, mutta pienemmillä ruuduilla ne ovat off-canvas -navigaatiossa.

Kehityksessä käytettiin oikeaa, sivuille tulevaa sisältöä koko ajan, jonka ansiosta saatiin arvokkaita kokemuksia materiaalin esillepanosta. Ilokseni asiakkaan suunnasta tuli kärkkäästi palautetta, mikäli jollekin toiminnallisuudelle ei nähty tarvetta, ja terävät keskustelut veivät kehitystä tehokkaasti eteenpäin.

Ylläpito sisällön mukaan

Suurimman osan sisällöstä muodostaa artistien ja bändien esittelysivut. Jokaisella bändillä on oma sivu, jossa on paljon onnistuneen buukkauksen peruselementtejä: iso promokuva luo asiakkaalle bändin fiiliksen, jota elävä teksti täydentää. Bändin tulevat keikat tulevat Piikkikasvin keikkatietokannasta (fanit voivat lisätä suosikkinsa keikat omaan sähköiseen kalenteriinsa). Myyjän tiedot ovat selkeästi heti esillä. Promokuvat, raiderit ja tekniset dokumentit auttavat tapahtumanjärjestäjää hoitamaan markkinoinnin ja puitteet kuntoon.

Bändien somekanavat on linkitetty mukaan, ja ylläpidosta voi halutessaan upottaa Facebook-syötteen suoraan sivuille. Ylläpitäjän tarvitsee vain syöttää some-osoitteita, ja sivusto näyttää linkit oikealla ikonilla varustettuna. Jotkut bändit (esim. Steve ’n’ Seagulls) suosivat Bands In Town -palvelua keikkatietojen julkistamiseen. Myös tämän palvelun keikkalistauksen saa lisättyä bändille suoraan ylläpidosta.

Piikkikasvin keikat Googlessa

Hyvällä sisällöntuotannolla ja SEO-lisäosalla taataan sivuston laajalle sisällölle mahdollisimman hyvä orgaaninen hakukonenäkyvyys. Indeksiin on jo päätynytkin sivuja todella hyvin, ja bändien infot päivittyvät monipuolisesti hakuihin. Vanhat sivut ohjattiin uusille, joten liikenne sivustolle sujuu katkeamattomana, vaikka sivujen URLit ja saittirakenne muuttui huomattavasti.

Pidimme projektin aikana myös palaverin, jossa sovittiin sisällöntuotannon tyylistä, ja kuinka kirjoitetaan niin, että sekä ihmis- että hakurobottikävijät saisivat sivuston sisällöstä mahdollisimman paljon irti.

Vähemmän klikkauksia, sujuvampi päivitysprosessi

WordPressin ominaisuuksia käytettiin niin pitkälle kuin mahdollista, ja suurin osa toiminnallisuudesta saatiinkin toteutettua käyttämällä WordPressin perustoimintoja. Lisäosien asennuksessa pidettiin korkeaa kynnystä, ja moni asia toteutettiin esim. lisätietokentillä. Nyt monipuolisen artistisivun saa julkaistua lisäämällä minimissään vain artistin nimen, yhden kuvan ja sisältötekstin – mutta mikäli tietoa on enemmän, samassa näkymässä voi lisätä lisää promokuvia, raiderin, keikat sekä some-profiilit ja muut lisätietolinkit.

Downtimea ja tietoturva-ongelmia tulee sitä vähemmän, mitä vähemmän lisäosia on. Näin myös ylläpitäjän käyttöliittymä pysyy maltillisena ja vältetään yksittäisten lisäosien toisistaan poikkeavat käyttöliittymät.

Keikkatietokannasta saa monipuolisia listauksia, joten bändeillä on mahdollisuus käyttää Piikkikasvin keikkalistausta myös omilla sivuillaan.

Käy katsomassa!
piikkikasvi.fi

Ota yhteyttä
Maene Aleksi Manninen Aleksi Manninen
Designer, producer
hello@maene.fi